Fél évszázada, hogy az első VAZ 2101-es, más néven Zsiguli legördült a frissen épült Togliatti autógyár szerelősoráról a Szovjetúnióban. Az olasz kooperációban készült modell alapja az 1967-ben Év autója címet kapott Fiat 124-es volt. Olasz és szovjet mérnökök 800 ponton változtattak a modellen. Ebből talán a legszembetűnőbb a nagyobb hasmagasság volt, mely a keleti úthálózat minősége tett szükségessé. Az autó akkor korszerűnek számított, Nyugat-Európában Lada néven árusították.Itthon 80-ezer Forintért árulták az első példányokat. Volt, hogy 6-7 évet kellett várni az átvételre. Jó 30 éven keresztül az utcakép meghatározó eleme volt a szocialista országokban. A 2101-esből és változataiból 4,8 milliót gyártottak. Négyféle motorral szerelték a karosszéria apróbb változtatásai mellett. Talán a legszebbre sikerült az 1500-as amit Magyarországon csak „Ezeröcsinek” becéztek. Minden formai változást az olasz mérnökök terveztek.