Negyven évvel ezelőtt, 1983 januárjában indította világhódító útjára a Fiat az Uno nevű modelljét, amely rendkívüli sikerét egyszerű felépítésének, olcsó árának, tágas utasterének egyaránt köszönhette. Formája Giorgetto Giugiaro munkáját dicséri.
Habár magas volt és szögletes, a Giorgetto Giugiaro által tervezett karosszéria meglepően aerodinamikusnak bizonyult, légellenállási együtthatója mindössze 0,34 – ugyanis a kamm-back kialakításnak köszönhetően a határozottan lecsapott far mögött nem alakulhattak ki erős légörvények, melyek lassították volna a haladást. A kellemes, kiszámítható vezethetőséget elől független, MacPherson futómű támogatta, hátra azonban merev tengely került. Az Unókat a bemutatás évében 903, 1116, illetve 1301 köbcentiméteres benzinmotorokkal, és 1301 köbcentiméteres gázolajossal árusították, majd 1985-től csatlakozott a kínálathoz a 999 köbcentiméteres FIRE (Fully Integrated Robotised Engine), illetőleg az 1,3 literes, turbós erőforrás is, utóbbi immár 105 lóerővel (Uno Turbo). A palettát gazdagították az 1372, illetve 1498 köbcentiméteres benzinüzemű motorok is, valamint a nagyobb lökettérfogatú (1367, illetve 1697 köbcentiméteres) dízelek. A típusváltozatok mindvégig az adott modellbe épített motor lóerejének megfelelően kapták meg elnevezésüket, így létezett például Uno 45-ös, 55-ös, 60-as, 75-ös, 90-es is.
Az erőátvitel négy-, vagy ötsebességes kézi váltóval, illetve Selecta automatával történhetett. A 845 kilogrammos karosszéria és az utastér 1989-ben kissé megújult, ennek során a légellenállás tovább javult (0,3-ra), de egyéb, radikális változás nem történt, megmaradt a két, addig is létező, csapott hátú karosszériaváltozat, három, illetve öt ajtóval. A szögletes kisautó szerény megjelenése dacára hatalmas sikereket ért el, 1984-ben az Év Autójának választották (legyőzte a nagy riválisát, a Peugeot 205-öst is), amikor pedig Olaszországban 1995-ben felhagytak a gyártásával, már hatmillió eladott példánynál jártak.
Nem is hagytak fel végleg az Unók gyártásával a világ más részein, utolsó példányát 2014-ben Brazíliában bocsátották útjára. Unókat készíttetek még a Dél-afrikai Köztársaságban, Argentínában, Lengyelországban, Jugoszláviában, Pakisztánban, Ecuadorban, Indonéziában, az Egyesült Királyságban, Marokkóban, Új Zélandon is, a teljes mennyiség (közel kilencmillió darab) alapján ez a gépkocsi a világ nyolcadik legkelendőbb gépkocsija a világon!
szöveg: Szalkai Tamás