Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

IKARUS nosztalgia

DSC 2056 resize

Sajtótájékoztató keretében a Közlekedési Múzeumban Schneller Domonkos főigazgató frissen restaurált Ikarus buszokkal ismertette meg a sajtó képviselőit.

A főigazgató elmondta, hogy a Közlekedési Múzeum autóbusz flottája három darab restaurált, továbbá egy restaurálás előtt álló Ikarus 200-assal várja a látogatókat június 26-tól az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában. Az autóbuszok közel eredeti pompájukban láthatók, mintha éppen a legendás mátyásföldi vagy székesfehérvári szerelőcsarnokból kerültek volna a gyűjteménybe.

A Közlekedési Múzeum elkötelezett az Ikarus-örökség közintézményi, múzeumi megőrzése mellett. 2016-ig az intézménynek csupán egy darab Ikarus 556-os autóbusza volt; azóta megkezdte gyűjteményfejlesztési programját a kormány támogatásával. A Múzeum egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközi szinten is jól ismert produktumainak megmentése. Ebben kiemelt figyelmet kapott az Ikarus-örökség ápolása is, további műtárgyak megmentése, a gyűjtemény gyarapítása és a kapcsolódó archívumi anyagok, történetek, rajzok megőrzése.

Az elmúlt években számos legendás Ikarust mentett meg és újított fel az intézmény, többek között egy 66-os Farost, egy 211-est és egy 311-est is. A legidősebb felújított 200-as Ikarus 1986-os gyártású. A 256.50 V-es típusjelzésű autóbuszok több mint húsz évig voltak forgalomban Magyarországon. A Volánbusznál 2008-ig, a BKV-nál 2010-ig, a MÁV-START-nál pedig 2012-ig használták őket. Megújult az Ikarus 260.02 típusú autóbusz is. Magyarországon, Romániában, Lengyelországban, Bulgáriában, Szlovákiában, Csehországban, Németországban, Ausztriában, Svájcban, Olaszországban, Franciaországban, Spanyolországban, Portugáliában, Görögországban, Törökországban, Egyiptomban, Libanonban, Jordániában, Szíriában, Kuvaitban, Egyesült Arab Emírségekben, Katarban, Bahreinben, Ománban, Szaúd-Arábiában és Kuvaitban használták, Magyarországon elsősorban a Volánbusz vállalatnál, a BKV-nál, a MÁV-START-nál és a Budapesti Közlekedési Zrt.-nél is. 2014-ben vonultak ki a forgalomból.

A restaurált járművek mellett egy Ikarus 280.49 autóbusz is kiállításra kerül, amely még megújulásra vár, de már a belső tere is megtekinthető. 1985 és 1994 között gyártották, a 280-as sorozat legnépszerűbb tagja volt, több mint 10 000 darab készült belőle, és a 2000-es évek elején vonták ki a forgalomból Magyarországon, de még mindig vannak olyanok, amelyeket itt-ott használnak.

A tömegközlekedési forgalomból már teljesen kivont Ikarus 200-asok a rendszerváltás előtt, a keleti blokkon belül a legfontosabb és legismertebb magyar exportcikkek voltak. A gyár világhírű sikertermékei – Kubától Malajziáig – a világ számos pontján feltűntek, minden idők legnagyobb darabszámban gyártott szériájának tagjaiként. A típusválaszték széles volt, az elődmodelleknél egységesebb. A városi használatot jelentősen megkönnyítette az automata váltó, a külföldi licenc alapján gyártott, padló alatti, fekvő helyzetű, beépítést lehetővé tévő motorok, a nagy befogadóképesség, valamint a világos és tágas utastér.

A Közlekedési Múzeum egyedi Ikarus nosztalgia flottájával elismerését kívánja kifejezni a legendás magyar buszgyár öröksége előtt, valamint célkitűzése az utókor számára bemutatni, hogy milyen lehetett a mindennapok részét képező tipikus 200-asokkal utazni.

A buszok megtekinthetőek a „Bringára váltva” című kiállítás belépőjegyével.

szöveg: Váczy András, fotó: Diósi Imre