Minden autótervező „nagyhatású”, hiszen munkáik elől nem bújhatunk el, modern életünk személyautókban, vagy azok körül zajlik, környezetünk képéhez szervesen hozzátartoznak a géperejű, négykerekű szerkezetek. Most pedig képzeljük el, hogy milyen hatással van életünkre minden autótervezők legnagyobbika, Giorgetto Giugiaro, akinek keze nyomát közel hatvanmillió gépkocsi viseli-viselte a világon…
Giorgetto Giugiaro 1938-ban Olaszországban, Garessióban született és gyermekkora óta körülvette őt a szépség és a harmónia elegye. Nagyapja és az apja is festőművész volt és bár szakmájuk kiválóságai voltak, ismertségben aztán lepipálta őket a kis Giorgetto. Nagyon korán nyilvánvalóvá vált, hogy van érzéke a művészethez és a formatervezéshez, így miután családja 1952-ben Torinóba költözött, ipari formatervezést tanult. Tanárai nemcsak különleges tehetségét fedezték fel, de egyikük bogarat is ültetett a fülébe, amikor felhívta a figyelmét arra, hogy tudását kiválóan kamatoztathatná autók tervezésével. Az ifjú Giugiaro rajzmappájában ezt követően gyűlni kezdtek a különféle autók tervei, közülük pedig egy csokorra valót ki is állított egy 1955-ben képzőművész-hallgatók számára szervezett kiállításon. Véletlenül a rendezvény látogatói között ott volt a Fiat nagyhatalmú technikai igazgatója, Dante Giacosa is, aki el volt ragadtatva a fiatalember kreatív energiájától és szépérzékétől, így rögtön állást ajánlott neki. Így történt, hogy a tizenhét éves Giugiaro a Fiat zsoldjába állt és nem is távozott a Centro Stile Fiattól 1960-ig, amikor Nuccio Bertone elcsábította őt a híres-neves Gruppo Bertone formatervező irodába. Giugiaro könnyen elcsábult, mert bár a Fiatnál fontos feladatokat kapott, nagyobb munkával, pláne egy autó teljes tervezésével nem bízták meg.
A formatervező és a Bertone együttműködése hat gyümölcsöző éven át zajlott, tartott, ezalatt az ifjú zseni rajzasztalán megszületett az Alfa Romeo 2000 Sprint kupé – ez volt az első önálló munkája, alig huszonkét évesen! -, a Fiat 850 Spider, az Alfa Romeo Giulia GT, a Fiat Dino, a BMW 3200CS formaterve, illetve koncepcióautók egész sora, mint például az Aston Martin DB4 Jet Concept, a Chevrolet Corvair Testudo Concept, de készült Giugiaro-féle átirat a Ferrari 250 GT-hez is. A tervező 1963-ban megházasodott, ám a családi élet sem lassította őt az alkotásban. Fia, Fabrizio 1965-ben éppen a Genfi Autószalon idején született meg. Míg a Giugiaro-rezidencia a gyereksírástól volt hangos, addig Genfben a Fiat 850 Spider hivatalos bemutatkozását és Bertonét-Giugiarót ünnepelték.
A Bertone után a Ghia foglalkoztatta a tervezőt, aki többnyire kis szériában gyártott, ikonikus sportautókat alkotott, elsősorban a Maserati és a DeTomaso számára. A Bora, a Mangusta és a Ghibli ízig-vérig izomautók voltak, egyaránt agresszív, erőt sugárzó vonalaikkal hódítottak. Giugiaro aztán 1967-ben hozta létre saját formatervező irodáját, mégpedig Aldo Mantovanival közösen. Beköszöntött az aranykor, Giugiaro életének legtermékenyebb, leglátványosabb időszaka. Kis túlzással az Italdesign névre keresztelt közös műhelyük határozta meg a hetvenes évek utcaképeit, hiszen ők szállították az Alfa Romeo Alfasud, vagy éppen a Volkswagen Golf, de a Passat és a Scirocco formaterveit is. Sportosabb modelljük a Lotus Esprit, illetve a BMW M1-es versenyautó volt, kultuszautóvá vált a DeLorean DMC12, a skandináv tájakon pedig a Saab 9000 modellt gyártották a terveik nyomán.
Az Italdesign hatalmas formatervező-konszernné alakult, ahol a bútoroktól, lakberendezési tárgyaktól, kávégéptől kezdve a Beretta pisztolyig, a fényképezőgéptől a Ducati és Suzuki motorkerékpárig tartott a skála, ám mindvégig az autók voltak a főszerepben. A szakma és a nagyközönség talán leginkább azért lehet hálás Giugiarónak, mert ugyanolyan odaadással tervezte meg a hétköznapok autóit, mind a szuperjárgányokat. Elhivatottságának köszönhetően válhatott az 1971-es Volkswagen Golf és az 1980-as Fiat Panda egyaránt kultikus járművé.
Nemcsak a tervező neve vált márkanévvé, de cége is értékes multinacionális vállalattá, becses trófeává lett – 2010-ben a Lamborghini Holding S.p.A. útján az Audi vásárolta meg az Italdesign Giugiaro kilencven százalékát. 2015-ben a mester visszavonult, hogy több időt tölthessen családjával, ugyanakkor maradék tulajdonrészétől is megvált.
Alig akad olyan jelentős autógyár, amelynek ne lenne egy-két Giugiaro-féle autója, a befolyásos tervezőt így okkal és joggal választotta meg 1999-ben egy százhúsz újságíróból álló nemzetközi grémium az „Évszázad Formatervezőjének”, 2002-ben pedig bebocsátást nyert az Autós Hírességek Csarnokába is.
Ha csak legszebb autóit alkotta volna meg, akkor is hálásak lehetnénk neki. Kalapot kellene emelnünk előtte akkor is, ha csak legnépszerűbb modelljeit készítette volna el. Ellenben ő száznál is több megtermékenyítő erővel bíró, szépséges koncepciót, illetve háromszáznál is több szériaautót tett le az asztalra, egyes műveit tervezők tucatjai másolták, a világon pedig hatvanmillió jármű viseli a keze nyomát… Vajon mi a titka? Saját bevallása szerint autót tervezni könnyű, minden az arányokon, az egymással harmonikusan együttműködő részleteken múlik…
szöveg: Szalkai Tamás, kép: Pinterest és Diósi Imre