Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Bugatti T43 Spyder Zagato

DSC 5810 resize 2

Az olasz származású Ettore Bugatti által 1909-ben alapított francia Bugatti márka méltán volt híres nagyszerű autóiról. Bár gyönyörű és megbízható luxusautókat is épített, hírnevét leginkább a versenysportnak köszönhette. Az 1920-as években szinte csak dobogós helyen szerepelt a Grand Prix versenyeken a 35-ös tipus különböző változataival. A Bugatti név fogalommá vált a gyorsaság és megbízhatóság szinonímiájaként. Természetesen ez az eladott autók számában is megmutatkozott. A 20. század első felében mintegy 8000 precíz kézimunkával és kiváló mérnöki tudással készült autó került ki műhelyéből.

Különösen kedveltek voltak, a versenysikerek után, az “utcai” versenyautói.  Bugattit birtokolni rang volt és valahogy ez a név máig se vesztett régi fényéből az autókat ismerők táborában. Pedig a francia autógyártás ezen ékköve a többi nagy francia márkával együtt tűnt el még a 60-as évek elején. A Németh Veteránautó Múzeumban tett látogatásunkkor fedeztük fel ezt a gyönyörű Tpe 34-es Zagato karosszériás sportkocsit, amiről Németh úrtól megtudtuk, hogy ez az egy darab készült belőle. Nem szabad elfelejteni, hogy akkoriban sok esetben a karosszéria elkülönülhetett az autótól, mivel  külső  karosszériaépítő cégek is építhettek rá saját stílusuknak megfelelő egyedi karosszériát, a megrendelő óhaja szerint. Ennél a példánynál Ugo Zagato műhelye kapta meg ezt a feladatot a vásárlótól. Ebben az időszakban Zagatonak ez volt az egyetlen közös munkája Bugattival. A T43 Grand Sport megjelenésekor 160 km/ó végsebességével világszenzációt volt.

Az autó kalandos múltját Jack du Gan kutató munkájából, a Bugatti Type 43 Register and Data Book-ból tudhatjuk meg:  “A 43198-as modellt 1928. március 28-án adták át az Agenzia Generale-nak, Alberto Musy megbízásából Torinóban 78 000 frankért, hogy avval részt vehessenek az 1928-as Mille Miglia versenyen. Ki volt a versenyző aki hajtotta nem tudni. 1950-re Düsseldorfba került Hans Tolle tulajdonába a Zagato felépítménnyel melyet 1952-ben fényképeztek le Olaszországban  BR 851-456 rendszámmal.

Ezt követően 1962 előtt Giess Pluim, a svédországi Sollentuna lakója  vásárolta meg. Ő leszerelte a Zagato karosszériát, majd az autót Torsten Arrgardnak adta el, aki egy reprodukált Grand Sport karosszériával restaurálta az autót. T. Arrgardnak volt egy másik Grand Sport karosszériája is, amelyet Uwe Hucke-tól szerzett a Zagato karosszériáért cserébe. Uwe Huckénak pedig volt még egy tartalék, 19-es számú T34-es váza, amit a Zagato karosszériához szeretett volna használni. Végül ezt a kombinációt adta el Hucke egy Knebel nevű úrnak Németországban. Az autóban egy T44-es motor volt, ex 441167, és egy hajtáslánc, amit halála után fia épített fel és végül eladott. 2005-től  Németh József tulajdonában van Magyarországon és jelenleg a Németh Veteránautó Múzeum megbecsült darabja.

Németh úr elmesélte, hogy mikor megvette ezt az autót, 90% ban megvolt hozzá minden. 2-3 évet vett igénybe a restaurálás. Egy érdekességet is megtudtunk tőle. Mikor ezek a versenyzésre épült Bugattik befejezték működésüket a versenypályán, új tulajdonosaik általában kicserélték a motorjaikat egy tartósabbra. A T34-es versenymotorjaik helyére egy T44-es motort építettek, ami az utcai autók motorja volt.

Ez a Bugatti T43 Zagato teljes pompájában megtekinthető sok más gyönyörű autóval együtt a Németh Veteránautó Múzeumban előzetes bejelentkezéssel az [email protected]  email címen, vagy a +36 30 415 7490-es telefonszám
kép és szöveg: Diósi Imre