A tanúsítás egy bizonyos dolog, állapot vagy esemény igaz voltának hivatalos kinyilvánítása. Ezt egy olyan tanúsítú irodának kell kiállítania, amely akkreditációval rendelkezik. Gyanítom, hogy a legtöbb embernek azonnal az ISO 9001 jutott eszébe. Az International Standard Organisation egy olyan szervezet, amelynek hitelességét a társadalmi elfogadottság révén szerezte meg, és amely ma a szabványosítás és a minőség szinonimája. De miért kell az én cégemnek követnie egy olyan szervezet által meghatározott szabályokat, amely senkit sem kényszerít arra, hogy kövesse azokat? Természetesen sok iparág esetében ez a szabadság nem igazán létezik. Általánosságban azonban elmondható, hogy a vállalatok azért döntenek az ISO 9001 tanúsítás mellett, mert úgy érzik, hogy ez előnyös.
Az ISO 2017-es felmérése szerint több mint 1,5 millió vállalat rendelkezik a világon valamilyen tanúsítással (csak a 10 legkeresettebb tanúsítást vették figyelembe). Kétharmaduk az ISO 9001 minőségirányítási rendszer tanúsíttatása mellett döntött. Miért tesznek a vállalatok ilyen nagy erőfeszítéseket a tanúsítás megszerzése érdekében?
8 ok, amiért vállalatának érdemes ISO 9001 tanúsítványt szereznie:
1.) Szabványosítás
A szabványosítás céljai a következők:
– A termelés egyszerűsítése a különböző iparágakban;
– A termékek konzisztenciájának és biztonságának biztosítása;
– A globális együttműködés és kompatibilitás elősegítése.
– Általánosságban elmondható, hogy a vállalatok a szabványosítás eredményeként tagadhatatlan technológiai, gazdasági és társadalmi előnyöket tapasztalnak.
2.) Az ügyfelek igényeinek kielégítése
Ez egy fontos ok. Sok vállalat csak azért akar ISO 9001 tanúsítványt, hogy kielégítsen egy vevői igényt. Más esetekben az ügyfél kijelenti, hogy csak tanúsított beszállítókkal köt üzletet. Ha csak erre az előnyre és az azonnali nyereségre koncentrálunk, már az is elég indok, hogy ISO 9001 tanúsítványt szerezzünk cégünknek.
3.) Javítsa a folyamatok és a termékek minőségét
Az ISO 9001 tanúsításnak megfelelő szabványosított módszer bevezetése a minőségről szól, még akkor is, ha a tanúsítás nem ISO 9001. Az ISO 9001 tanúsítás végeredménye az egész szervezet, valamint minden folyamat és termék magasabb minőségi szintje. Egy jól megtervezett és hatékonyan bevezetett irányítási rendszer elindítja vállalatát a minőség felé vezető úton.
4.) Vállalata folyamatainak leírása, megértése és kommunikálása
Az ISO 9001 szabvány megköveteli, hogy üzleti mérőszámok segítségével azonosítsa és írja le folyamatait. A cél az üzleti folyamatok jobb irányítása és ellenőrzése. Ezek a célok állnak a rendszerének középpontjában. A mérőszámokat arra használják, hogy megértsék és kommunikálják a rendszerének teljesítményét a céljaihoz képest. Ha őszinte kísérletet tesz az ISO 9001 tanúsítás megszerzésére, többet fog megtudni a vállalatáról.
5.) Javítsa a működésének következetességét
A folyamataiban lévő eltérések csökkentése a következetesség legjobb meghatározása. Ügyfelét akkor szolgálja ki a legjobban, ha következetes terméket nyújt: azonos méretekkel, azonos súllyal, azonos tűrésekkel és azonos kimenettel.
Természetesen az ügyfelei nem fogadják el a selejtet, és önnek sem kellene! Hogyan csökkentheti tehát a nem megfelelőségeket? A folyamatok feletti ellenőrzés növelésével! Az ellenőrzés egy világos célból ered: adatok gyűjtése egy folyamatról, és annak megértése, hogyan lehet a folyamatot úgy beállítani, hogy a kimenet konzisztens maradjon. Az ISO 9001 követelmények segítenek ezekben a feladatokban.
6.) A hatékonyság javítása, a hulladék csökkentése és a pénzmegtakarítás
Az ISO 9001 minőségirányítási rendszer nem tökéletes, de egy jól kivitelezett rendszer lehetővé teszi, hogy cége megközelítse a tökéletességet. Ahogy a folyamatok javulnak, úgy válnak következetesebbé, és Ön rendszeresebben képes elérni a céljait, ami kézzelfogható eredményeket biztosít. A folyamataiban a pazarlást is csökkenteni fogja.
A pazarlás a rossz minőség és a nem megfelelő hatékonyság eredménye, és elpazarolt pénzt jelent. A nem hatékony működés a változatosság és a következetlen folyamatok eredménye. Csökkentse ezeket a problémákat és javítsa a következetességet, és sokkal takarékosabban fog működni vállalkozása!
7.) Könnyítse meg az együttműködést az üzleti életben
Az a tény, hogy az ISO 9001 nemzetközileg széles körben elfogadott, megkönnyíti az üzleti együttműködés, a kutatás és az új termékek kifejlesztésének megvalósítását. A szabványosítás lehetővé teszi cége számára, hogy nemzetközi üzleti tevékenységet folytasson azzal a bizonyossággal, hogy egy termék vagy a folyamatában felhasznált inputanyag kompatibilitása és változatlansága biztosított.
8.) Nemzetközi elismertségre tesz szert
A cikk elején beszéltünk az ISO 9001 hitelességéről, és ezt a tényezőt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az ISO 9001 tanúsítvány megszerzésével cége a válogatott csoportba kerül. Mindannyian tudjuk, hogy egy szervezet imázsa nagyon fontos tényező az üzleti életben. Az ISO 9001 (QMS) rendszert sokszor együtt tanúsítják a cégek az ISO 14001 (EMS) rendszerrel.