Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Taxi ikonok a múlt századból

ghows TH 2ee5cde6 81f3 3f57 e053 0100007f2d72 66d41ffc resize

Négy nagyváros. New York, Párizs, London és Róma utcaképét meghatározó legnépszerűbb városi taxikat mutatjuk be az ötvenes-hatvanas évekből. Valószínű Rómában már az ókorban is volt bérkocsi szolgáltatás. A távolságot egy kocsikerék hajtotta fogaskerék segítségével egy dobozba ejtett kavicsok számával mérték.

Checker Marathon a filmsztár

Ezt az autót minden filmrajongó ismeri, olyan is aki soha nem találkozott vele élőben. Gyártója a Checker Motors Co. haszongépjárműgyártó 1919-től foglalkozott bérautók építésével a michigani Kalamazooban. Kifejezetten taxinak építették, bár egy időben prőbálkoztak polgári értékesítéssel is Ez az autó volt az utolsó termékük mielőtt csődöt jelentettek volna. Mint minden Checker, ez is masszív, mindent kibíró, kényelmes nagy csomagterű autónak készült.

Általában 4 ajtós szedánok épültek, de létezett kombi, limó, és 10 személyes Aerobus változat is. A két évtizeden át változatlan méltóságteljes konzervatív forma folyamatos korszerűsítéseket takart. általában sorhatos vagy V8-as Chevy motor foglalt helyet az alvázon, de létezett takarékos dízel változat is. Egyszerűen kezelhető, kevés törődést igénylő darab volt. A taxisok családtagjuknak tekintették és az utasok is imádták a magas, tágas és kényelmes hátsó szobáért, Az utolsó darabot 1999-ben kényszernyugdíjazták. A Janie-nek becézett taxi órája ekkor 1,601,252 kilométert mutatott.

Peugeot 403 a párizsi taxi

Párizsban nem volt egységes taxi kínálat. Traction Avantok, Simcák, DS-ek, Renault-ok láthatók a korabeli fotókon. De amikortól 1955-ben bemutatták a Peugeot 403-ast, rögtön a taxisok kedvence lett. Ez a márka mindíg híres volt minőségéről, megbízhatóságáról. Ráadásul 1958-tól elérhető volt a kis fogyasztású dízel változat is. Hagyományos építésű nagy családi autóként kényelmes, tágas hátsó traktussal bírt. Ráadásul a hátsó ajtók 90 fokban nyíltak, így kényelmes ki és beszállást biztosítottak. A 403-as bemutatásakor nagyon modernnek ámde stílusosnak számított.

Pininfarina evvel a típussal kezdte a mai napig gyümölcsöző együttműködését a francia gyártóval. A ponton karosszéria orrában négyhengeres soros motor dohogott ami a hátsó kerekeket hajtotta. Az első szériáknál 58 LE, majd később 65 LE teljesítmény igen korszerűnek számított. Ebben a típusban alkalmazták először a termosztátos hűtőventilátort, de sok más korszerű megoldást is alkalmaztak ennél a típusnál a Peugeot mérnökei. Elérhető volt szedán, 2 ajtós kabrió (Columbo), kombi és kisteherautó változatokban. Gyártották Argentínától Ausztráliáig számos országban és földrészen. A párizsi taxisok alacsony fogyasztásáért és elnyűhetetlenségéért is kedvelték. Rádiós taxiként is működött. A 404-es váltotta az 1966-ban leköszönő 403-ast.

London Taxi – A mindig elegáns Austin

London városa mindig szigorú követelményeket támasztott a taxik terén. Ilyen volt például az is egyidőben, hogy a beltérnek milyen magasnak kell lenni ahhoz hogy cilinderben vagy keménykalapban is kényelmesen be lehesen szállni, vagy hogy 8 méteres sugarú körben meg tudjon fordulni. Így aztán az Austin BMC, később British Leyland, szakosodott kifejezetten taxik építésére hosszú évtizedekig. Az FX4 az FX3-at váltotta 1958-tól egészen 1982-ig.

A „Black Cab” amik ritka kivétellel fekete fényezést kaptak, jól harmonizálnak a tűzpiros emeletes buszokkal minden londoni utcaképen. Ez volt az első négyajtós londoni taxi. Tervezője Eric Bailey, aki egy igen konzervatív formát alkotott. Bár az autó alvázas, az első kerekek független felfüggesztésűek kétkörös fékekkel. Perkins dízelmotorral és automata váltóval szállították. Süppedős belső ülései válaszfallal ellátott, zaj szigetelt, tágas utastere angol klubhangulatot idéz. Eleganciája bármilyen környezetben megfelelő. A Londoni City szegényebb lenne nélküle. Folyamatos módosításokkal, 9 egymásutáni változata készült 1997-ig. Az EUR normák szigorodásával a TX sorozat váltotta. 2009-ben már csak 6 darab átalakított Black Cab rótta a City utcáit. A London Taxik nagy része általában egymillió mérföldnél is többet futottak életük során..

Fiat Multipla taxi – Róma
Európa első egyterű autója mely 20 évvel megelőzte a Renault Espace-t, a zseniális Dante Giacosa ötlete volt. Az amúgy nem éppen nagy Fiat 600-ast alakította úgy, hogy az első üléssort az első tengelyre helyezve máris kész volt a 4+2 vagy 7 üléses családi autó ami akár áruszállításra is jó lehet, vagy éppen taxizásra. Nem volt túl drága autó, gyártási periódusában 150 000 db talált gazdára. A kezdetben 600-as motort később felváltotta a 750-es. Róma hivatalos taxija méregzöld-fekete színben feszített a Panteon, a Colosseum, vagy utasokra várva a Termini előtt.

Diósi Imre, fotók: Pinterest