Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

SIMCA Aronde P60 – epedarugós fecskefészek

DSC 7584 resize

Ez a “Fecske”  Magyarországon kezdte életét. Történt ugyanis hogy 1961-ben egy szállítmányt nem vett át a görög megrendelő, így a kontingens Magyarországra került. Ne csodálkozzunk , a Simcanak  valamiért igen jó kapcsolatai voltak Magyarországgal az ötvenes évek végétől. Az autóhiány idején a Simca az elsők között volt aki kopogtatott a magyar piac kapuján az Aronde-al. Összeszerelő üzemről is tárgyaltak, sikertelenül. De 1958-tól több tízezer Aronde került Magyarországra. Az autókat a Csepel Kerékpár és Motorkerékpár Nagykereskedelmi Vállalat forgalmazta. A BNV-n is évről évre gazdag Simca stand volt látható.   Ezt az itt bemutatott példányt is Görögországba szánták.

A Graboplast művezetője vásárolta meg 1961-ben. Műszaki emberként ő tartotta karban. 1963-ban orvos vejéhez került aki évekig használta. Az örökösöktől egy tatabányai gyűjtő vette meg. Gyűjteménye része volt 25 évig. Kis kitérővel került mostani tulajdonosához, Bogdányi Gyulához, aki szívvel lélekkel állt neki hogy elvégezzen rajta minden szükséges javítást. A fékeket kellett rendbe hozni,  a krómozást és  apróbb javítani valók voltak a karosszérián is. Az autó utasterében nem volt semmi teendő, 66 év után ma is hozza azt az imázst ami a francia autókat egyedivé teszi, annak ellenére, hogy az órában  87979 km van. A tulajdonos szerint fantasztikusan jó vezetni. A Simca a Fiat franciaországi  leányvállalataként alakult 1934-ben a könnyebb export érdekében. A Topolinók és a Fiat 1100-as alapján gyártott Simca 8 volt a legismertebb termékük.

DSC 7586 resize

1951-ben került piacra első saját fejlesztésük, a Simca 9 Aronde azaz a Fecske. Majd 1956-ban alaposan átdolgozták a modellt.  A Simca Aronde 1300-nál megváltozott az orrész, ekkor jelentek meg a hátsó uszonyok is és az 1290 köbcentis 57 lóerős Flash motor. Majd 1959-ben teljesen áttervezték a külsejét, belsejét egyaránt. Ezt a típust mutatjuk itt be képekben olvasóinknak. Innentől Aronde P60 a hivatalos elnevezése, aminek új karosszériája 4 féle kivitelben épült. Az Etoile6  40 lóerős, az Etoile7 48 lóerős, az Elysée és a Monthléry egy új 60 lóerős motort kapott. Mindezek mellé 17 féle különböző fényezés közül választhatott a kedves vevő. A “P” jelölés a 60 előtt a személyre szabottságot   jelenti. 1961-ben aztán minden változat Rush motort kapott. A széria 1963-ig tartott. 13 év alatt 1 millió 400 ezer darabot “Fecskét” gyártottak ami elhozta a gyártónak a tavasztö, köszönhetően a gyakori fejlesztéseknek és a vevők igényeinek figyelembevételének. Ez a típus tette a Simca-t korának Franciaország második legnagyobb autógyártójává.

kép és szöveg: Diósi Imre