Ritka fehér holló ez a különleges kis spotkocsi, amivel Keszthelyen találkoztunk tavaly a Topolino Világtalálkozón. Gyártója a SIATA kis műhelyként indult 1926-ban. Giorgio Ambrosini ügyeskezű tuningspecialista és autóversenyző alapította, aki gyerekkorától bolondult az autókért és értett is hozzá hogyan kell jobbá, erősebbé tenni azokat.
Már a kezdetektől jó kapcsolatokat ápolt a Fiattal, ahol felfigyeltek tehetségére és támogatták. De nem csak jobbá akarta tenni azokat, hanem egyénivé és szebbé is.
Így hát karosszériaépítésre is szeretett volna engedélyt kérni amit nem kapott meg, mondván. hogy rengeteg ilyen cég van már Torinóban. Társult tehát a karosszériaépítő Andrea Mantellivel és közösen üzemeltették a műhelyt. A Fiat Topolino 1936-ban jelent meg. Ambrosini úgy gondolta ebben a típusban elég lehetőség van egy kis méretű versenyautó építésére. Az 500 A motort gyakorlatilag a blokktól újraépítette és folyamatosan fellesztette, hogy nagyobb teljesítményt adjon le és az igénybevételt is bírja. A karosszériát pedig sportosra alakította Ekkor épültek a Grand Sport, 500 Sport, Siata Pescara, 500 Record Siata versenyautók. Sorra tűntek fel hegyiversenyeken, rallykon és gyorsasági versenyeken. Elért sikereik a Fiat és a Siata hírnevét öregbítve.
Ambrosini elérkezettnek látta az időt, hogy megépítsen egy különleges kis utcai kabriót és kupét Topolínó alapokra, 18 lóerőre növelt teljesítménnyel. Ez lett a Siata 500 Amica aminek a formáját Bertone tervezte és az ő műhelyében készültek ezek a szép és elegáns kisautók. Az 1939-ig legyártott 50 darab mindegyike más színkombinációt és kárpitot kapott. Nem volt két egyforma darab. De jött a háború és elpusztított mindent.
A világégés után mindent a nulláról kellett kezdeni. Ambrosini egy ideig egy kisméretű moped kifejlesztésén dolgozott, de hamarosan visszatért a négykerekűekhez. Szerencsére Agnellivel továbbra is jó volt a kapcsolata és a Fiat vezér mindenben támogatta, így folytathatta a Fiat gyártmánypaletta autóinak széppé, gyorssá és egyedivé tételét.
Újragondolta az Amica építését is ami szintén a kis Topolino alapjaira épült,de teljesen új formában, talán emlékezve a háború előttire. A Siata Amica tuningolt motorjával, könnyített csővázas karosszériájával, 580 kg-os súlyával messze meghaladta a Topolino teljesítményét. A motorház tetején az embléma mellett ott látható a „Fiat Siata Derrivata” felirat is. A szép, egyszerű mégis dinamikus karosszériát Revelli de Beaumont gróf tervezte és Bertone műhelyében mindössze 14 darab épült, 1948 és 1949 között. A második széria az Amica 50 már lemezkarosszériával készült és két év alatt 300 darab hagyta el Bertone műhelyét. 569 köbcentis, 20 lóerős motorral és négysebességes váltóval volt rendelhető.
Diósi Imre
forrás: Carrozzieri italiani, Pinterest