Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Jaguar XJ220 – a leggyorsabb országúti nagymacska

c37db0e0a14452bdc25b4923737fa5e0 resize 1

Ez a Jaguar, mint a leggyorsabb sorozatgyártású autó, bekerült a Guines Rekordok könyvébe, 349.4 km/ó a Nardo tesztpályán hitelesített végsebességgel. Az XJ220 tartotta a sorozatgyártású autók Nürburgring-i körrekordját is 2000-ig, 7 perc 46,36 másodperces idővel. Ebből a fantasztikus autóból 1992 és 1994 között összesen 271 darabot építettek.

A megvásárolható földi repülő alapja az a koncepció autó melyet 1988-ban Birminghamben mutattak be a Brit Nemzetközi Autószalonon. Előzménye, hogy Tom Walkinshaw, a gyári versenycsapat tulajdonosa, az XJS versenysikerén felbuzdulva avval az ötlettel kereste meg a Jaguar vezetőit, hogy elevenítsék fel a Jaguar C-Type és a Jaguar D-Type a 24h Le Mans-on aratott sikereit és építsék meg a legjobb versenyautót a FIA B csoportelőírásainak megfelelőnek.. A középmotoros, V12-es, négy kerék hajtású, alumínium karosszériás és alvázas versenygép formáját Malcolm Sawyer hagyományai alapján Keith Helfet és Jim Randle álmodták meg.A fejlesztésben részt vettek nem csak a Jaguar, hanem a TVR és a Jensen mérnökei is. Technikailag beletettek mindent amit akkoriban lehetett. Versenyautónak szánták, de a nagyon kedvező fogadtatás a közönség részéről és az előfoglalások nagy száma hatására egy 2-300 darabos szériát is bejelentettek.

Az országúti autó persze kicsit más lett. A V12-es motor helyét 3.5 literes, V6-os biturbo motor foglalta el ötfokozatú váltóval. Az oldalbeömlő nyílások kicsit nagyobbak lettek a két turbófeltöltő miatt A műszerfal és az ajtók valamint a belső polgáribb változatot kaptak.

1fcf094c92ebb77d86fa838770ed37d8 resize

Változtattak a karosszéria arányain is. A tengelytáv 200 mm-rel rövidebb a versenyautóénál. Kicsit emelni kellett a hasmagasságon is. Ezért és a hátsókerékhajtás miatt hátul leszorító szárnyat is kapott. A karosszériát gyakorlatilag újratervezték Az egész autó alig másfél tonnát nyom. A légellenállási tényezője Cw 0,36 és ennél az utca autónál alkalmazták először az alváz leszorító szerepét az un Venturi hatással. A gazdasági válság vetett véget a projektnek.

Diósi Imre  fotók: Jaguar, Motor Classic