
A Jaguar MK1 1955-ös bemutatója mérföldkő volt a márka történetében. A Jaguár méltán volt híres kényelmes luxusautóiról, és a nagy teljesítményű sikeres versenyautóiról és sportkocsijairól. Ez az imázs egészen jogelődjéig a háború előtti SS márkáig vezethető vissza.

A háború utáni Jaguar márka kínálatában lévő nagy luxusautó, az MK VII-es és a versenypályán legyőzhetetlen XK sorozat közé terveztek egy kisebb méretű, nagyobb sorozatban is gyártható, így kicsivel olcsóbb autót. Így született meg az MK1-es.
Ez volt az első Jaguar, mely alvázkeretes masszív önhordó karosszériával és korszerű futóművel épült. Belső tere ugyanazt a kényelmet biztosította mint a nagytestvér MK VII-es. Az utazási kényelmet az alkalmazott gumibakok sora is fokozta. Az XK sorozatból származó sorhatos dupla vezérműtengelyes motorok pedig verhetetlenek voltak ezúttal is. A 2.4 literes motor 190 lóerőt és 120 mérföld/órás (190 km/ó)sebességet, míg az 1957-től megjelenő 3.4 literes erőforrás már 210 lóerőt biztosított. Eleinte hátul dobfékkel szerelték ami nem igazán bírta a nagy teljesítményt. Ekkor még csak opció volt a körkörös tárcsafék. Az MK1 a 3,4 literes motorral számos autóversenyen sikeresen szerepelt, Olyan neves pilóták vezetésével, mint Stirling Moss, Mike Hawthorn, Tommy Sopwith, Jack Sears és Roy Salvadori.
Egy 1958-as katalógus szerint Nagy Britanniában a Mercedes 180-as 1718 Font, a Jaguar MK 2,4 1529 Font, Az XK 150-ből ismert 3,4 literes motorral szerelt változat pedig 1672 Fontba került. A versenypályákon is rivális Mercedest így egy kicsit beelőzték nemcsak teljesítményben, de árban is. Az autót folyamatosan fejlesztették és tették egyre jobbá és jobbá. Az MK1-es elnevezés visszamenőleges, soha nem volt hivatalos. Jaguar 2,4 litre és Jaguar 3,4 litre néven árulták.

Az igazi ismertséget az 1959-ben bemutatott a már MK 2-esként bemutatott Jaguar hozta meg. Ekkor kapta meg az általánosan ismert formáját és megjelentek a nagyobb ablakok és a tetszetősebb orrkiképzés a szélesebb hűtőmaszkkal. A tapasztalatok alapján néhány szerkezeti változást is eszközöltek. A legfontosabb talán: szériafelszerelés lett a 4 tárcsás szervofék is. Innen számítható a nagy piaci áttörés, mely utat nyitott a márka fejlődésének. Egy jól vezethető nagy teljesítményű kényelmes és tradicionálisan elegáns, mégis sokak számára elérhető autót alkottak, mely utat tört a világpiac felé is.

Evvel új szegmenst is nyitott a Jaguar az autóiparban, a középkategóriás luxusautókét. Köszönhető ez főleg Sir William Lyonsnak, akit a cég keménykezű ügyvezető igazgatójának tartottak, olyannak aki tűzön-vízen keresztül véghez vitte amit elképzelt. Azért fontos őt megemlíteni, mert az irány kijelölésen túl ennek az autónak a formáját kivételesen ő tervezte. Mivel nem volt képzett formatervező, 1:1-es arányú makettet használt, amelyet aztán utasításai alapján a tervezőcsapat emberei folyamatosan módosítottak.
Ez is vezetett a nagy piaci áttöréshez, mely utat nyitott a márka látványos továbbfejlődésének. Az MK 1-et 1956 és1960 között gyártották, majdnem 37 000 példányban. 1960 végére ez lett alegnagyobb példányszámban eladott Jaguár. Egy ideig még elérhető volt a piacon a Mk2 megjelenése után is. A Jaguar Mark2-t 1967-ig gyártották. Valamivel több mint 91000 darabot készítettek belőle. Ez Jaguar márka igazi üzleti sikere volt.
képek:Pinterest, Diósi Imre szöveg: Diósi Imre
források: Wikipedia, Honestjohn, Autostorico