
A középkategóriás családi autót 1974-ben mutatták be a Torinói Autószalonon. Arányos formája a Bertone Stúdió munkáját dicséri. Megjelenése az olajválság csúcsával esett egybe, így a kezdeti eladások nem voltak túl biztatóak. A Fiat 131 alapvetően a legendás 124-es továbbgondolása. A Mirafiori név a Torino körzetében lévő összeszerelő üzemre utal. A hagyományos elrendazés, hátsókerékhajtás, független első kerekek mind változattlanok maradtak a 124-es motorpalettájával együtt.
A tengelytávot növelték meg mintegy 50 centiméterrel, hogy tágasabb belsőteret kapjanak. Tizenegy változatban árulták: kétajtós, négyajtós és kombi változatban különböző felszereltségi szintekben. 1977-ben egy hibrid változatot is teszteltek, ami soha nem került gyártásba. A második szériát 1978-ba mutatták be a Genfi Autószalonon néhány esztétikai változtatással kívül és belül. Ekkoriban jelent meg a Supermirafiori 5 sebességes váltóval bársony ülésekkel, egyedi sajtolt lemezfelnikkel,a motorháztető alatt dupla vezérműtengelyes motorral, valamint bemutatták a Racing kétajtós sportváltozatot 115 lóerős motorral.
Nem lehet említés nélkül hagyni a kisszériás a Racing Volumentrico Abarth sorozatot, 1995 köbcentis dupla vezérműtengelyes, dupla kompresszoros versenygépet a maga 140 lóerejével ami versenypályákon elért sikereivel feltette a koronát a Mirafiori névre és halhatatlanságot biztosított neki. Ugyanezt mondhatjuk a versenyszabályzat által előírt homologizációra 400 példányban gyártott 131 Abarth Rally sorozatról, amik ma is komoly értéket képviselnek. A versenyautók három Rally világbajnokságot nyertek: 1977-ben, 1978-ban és 1980-ban.
A Mirafiorit 1983-ban a Regata követte, de a kombi változatot még gyártották egy darabig 131 Maratea néven . A 131-es sikeres lett. Bő egy évtized alatt másfél millió darabot értékesítettek. A fotóinkon látható darab a 2010-es évek legelején került Magyarországra. Tulajdonosa Bogdányi Gyula két éve egy gyüjteményből vásárolta meg és teljes fényezés után ma az ő gyüjteményét gazdagítja.
ép és szöveg: Diósi Imre
forrás: it-motor1, wikipedia