Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Bruno Sacco csillagos négykerekű szobrai

cd96d4f1d6f77819eef3b676d9d6ea91 resize

A tavaly elhunyt mester aki megreformálta a csillagos márka formavilágát, negyed évszázadig volt a Mercedes-Benznél dizájnere. „Egy Mercedes-Benznek úgy kell kinéznie mint egy Mercedes-Benz” vallotta. Egységes formavilágot alkotott. Minden új gyártmánynak hordoznia kell valamit az előző stílusjegyeiből , hogy a visszapillantó tükörben mindenki lássa ha egy Mercedes közeledik.

Bruno Sacco az olaszországi Udinében született 1933-ban és ott is szerzett műszaki diplomát. A szerkezetek, a mechanika már gyerekkorában is érdekelte.A diplomaosztás után, 1951-ben, ellátogatott a Torinói Autószalonra. Életre szóló élmény volt számára. Különösen a Raymond Loewy által alkotott Studebaker Commander Regal ragadta meg a képzelőerejét. Ott és akkor dőlt el nála minden. Másik meghatározó dizájn volt számára a Ghia Gilda amit Giovanni Savonuzzi tervezett. Torino ekkor már az autóépítők és formatervezők fellegvára volt. Akkoriban olyan nagymesterek bontogatták szárnyaikt mint Vignale , Zagato, Michelotti, Ghia vagy éppen Pininfarina, Sacco végiglátogatta jónéhányukat, hogy tapasztalatot szerezzen.Kis ideig gyakornok volt a Ghiánál, de dolgozott Pininfarinának is. Egy év múlva felvették a Mercedes-Benzhez. Friedrich Geiger főtervező és Paul Bracq stílusvezető csapatában sajátította el a szakma minden fogását. Sokszor lement a gyárba is, hogy jobban megértse az autók szerkezetét és a gyártási folyamatokat.Részt vett a Pagoda és a 600-as típus tervezésében, valamint a W123-as tervezésében is komoly szerepet kapott. Itt érlelődött meg benne a formatervezés vertikális és horizontális elve, mely alapján később úgy újította a csillagos márka formáit, hogy azok megjelenése egyszerre sugallta a minőséget, a meghatározó stíluselemeket és a modernitást. Mindazt amit a márka képvisel.

Mikor P. Bracq átment a BMW-hez ő lett a stílusvezető. A 70-es évek közepén az ő tervei alapján épült meg két példány C111-III., A rendkívül alacsony légellenállási tényezővel bíró sebességrekorder 1978-ban 320 km-es sebességével világrekordot döntött Nardoban. Sacco az itt szerzett aerodinamikai tapasztalatait későbbi terveiben mindenhol alkalmazta. Mikor 1978-ban Friedrich Geiger nyugdíjba vonult ő lépett a helyére és lett a Mercedes-Benz főtervezője. .

Az első munkája a W 126-os mindenképpen mérföldkőnek számított. Kevesebb króm, könnyebb áramvonalas karosszéria, bújtatott ablaktörlő, „Sacco” panelek, egyszerű és elegáns vonalak jellemezték az új S osztályt. A szokatlan farkiképzés jól illeszkedett a formába. Különösen a 126-os Coupenál, mely Sacco kedvence volt. Az 560 ES mindig ott állt a garázsában.

A W126-os utódja a W140-es letisztult vonalakkal. Kétajtós Coupéja a tengerentúlon is megállja a helyét. A W107R/C-t is újragondolta és formavilágát gyökeresen megváltoztatta. Megszületett a W129R/C. Formáján nem fog az idő, ma is modernnek tűnik. Az autó orr része mindig szép kell hogy legyen, mondta egyszer a mester.

1982-ben a Mercedes vezetése új szegmens meghódítását tűzte ki célnak. Ekkor mutatták be W201, Baby-Benzet. Ékformája határozott élekkel, megemelt hátsórésszel az esztétikán túl nagyon kedvező légellenállást biztosít.

Sacco bár nem a kedvence volt,részt vett az A osztály fejlesztésében is. Ötletes formája semmi kívánnivalót sem hagy maga után. Nevéhez fűződik két könnyű rövid kétüléses, a CLK Valamint az SLK formaterve is. Nyugdíjba vonulása előtt utolsó munkája a W220, az S osztály negyedik generációja.

Bruno Sacco munkáját az egész autós szakma elismerte. Díjak sokaságát tudhatta magáénak és beválasztották a Világ 10 valaha volt legjobb formatervezője közé. Az olasz, aki a Mercedes-Bezhez vitte a stílust , a harmóniát és tudásával hosszú éveken át meghatározta a csillagos márka megjelenését.

szöveg, kép: Diósi Imre, Pinterest

forrás: automobilemag.com

Mercedes-Benz classic magazin

designboom.com

mercedesbenz.com