
A tavaly elhunyt mester aki megreformálta a csillagos márka formavilágát, negyed évszázadig volt a Mercedes-Benznél dizájnere. „Egy Mercedes-Benznek úgy kell kinéznie mint egy Mercedes-Benz” vallotta. Egységes formavilágot alkotott. Minden új gyártmánynak hordoznia kell valamit az előző stílusjegyeiből , hogy a visszapillantó tükörben mindenki lássa ha egy Mercedes közeledik.
Bruno Sacco az olaszországi Udinében született 1933-ban és ott is szerzett műszaki diplomát. A szerkezetek, a mechanika már gyerekkorában is érdekelte.A diplomaosztás után, 1951-ben, ellátogatott a Torinói Autószalonra. Életre szóló élmény volt számára. Különösen a Raymond Loewy által alkotott Studebaker Commander Regal ragadta meg a képzelőerejét. Ott és akkor dőlt el nála minden. Másik meghatározó dizájn volt számára a Ghia Gilda amit Giovanni Savonuzzi tervezett. Torino ekkor már az autóépítők és formatervezők fellegvára volt. Akkoriban olyan nagymesterek bontogatták szárnyaikt mint Vignale , Zagato, Michelotti, Ghia vagy éppen Pininfarina, Sacco végiglátogatta jónéhányukat, hogy tapasztalatot szerezzen.Kis ideig gyakornok volt a Ghiánál, de dolgozott Pininfarinának is. Egy év múlva felvették a Mercedes-Benzhez. Friedrich Geiger főtervező és Paul Bracq stílusvezető csapatában sajátította el a szakma minden fogását. Sokszor lement a gyárba is, hogy jobban megértse az autók szerkezetét és a gyártási folyamatokat.Részt vett a Pagoda és a 600-as típus tervezésében, valamint a W123-as tervezésében is komoly szerepet kapott. Itt érlelődött meg benne a formatervezés vertikális és horizontális elve, mely alapján később úgy újította a csillagos márka formáit, hogy azok megjelenése egyszerre sugallta a minőséget, a meghatározó stíluselemeket és a modernitást. Mindazt amit a márka képvisel.
Mikor P. Bracq átment a BMW-hez ő lett a stílusvezető. A 70-es évek közepén az ő tervei alapján épült meg két példány C111-III., A rendkívül alacsony légellenállási tényezővel bíró sebességrekorder 1978-ban 320 km-es sebességével világrekordot döntött Nardoban. Sacco az itt szerzett aerodinamikai tapasztalatait későbbi terveiben mindenhol alkalmazta. Mikor 1978-ban Friedrich Geiger nyugdíjba vonult ő lépett a helyére és lett a Mercedes-Benz főtervezője. .
Az első munkája a W 126-os mindenképpen mérföldkőnek számított. Kevesebb króm, könnyebb áramvonalas karosszéria, bújtatott ablaktörlő, „Sacco” panelek, egyszerű és elegáns vonalak jellemezték az új S osztályt. A szokatlan farkiképzés jól illeszkedett a formába. Különösen a 126-os Coupenál, mely Sacco kedvence volt. Az 560 ES mindig ott állt a garázsában.
A W126-os utódja a W140-es letisztult vonalakkal. Kétajtós Coupéja a tengerentúlon is megállja a helyét. A W107R/C-t is újragondolta és formavilágát gyökeresen megváltoztatta. Megszületett a W129R/C. Formáján nem fog az idő, ma is modernnek tűnik. Az autó orr része mindig szép kell hogy legyen, mondta egyszer a mester.
1982-ben a Mercedes vezetése új szegmens meghódítását tűzte ki célnak. Ekkor mutatták be W201, Baby-Benzet. Ékformája határozott élekkel, megemelt hátsórésszel az esztétikán túl nagyon kedvező légellenállást biztosít.
Sacco bár nem a kedvence volt,részt vett az A osztály fejlesztésében is. Ötletes formája semmi kívánnivalót sem hagy maga után. Nevéhez fűződik két könnyű rövid kétüléses, a CLK Valamint az SLK formaterve is. Nyugdíjba vonulása előtt utolsó munkája a W220, az S osztály negyedik generációja.
Bruno Sacco munkáját az egész autós szakma elismerte. Díjak sokaságát tudhatta magáénak és beválasztották a Világ 10 valaha volt legjobb formatervezője közé. Az olasz, aki a Mercedes-Bezhez vitte a stílust , a harmóniát és tudásával hosszú éveken át meghatározta a csillagos márka megjelenését.
szöveg, kép: Diósi Imre, Pinterest
forrás: automobilemag.com
Mercedes-Benz classic magazin
designboom.com
mercedesbenz.com