
Mint ahogy az elmult években, idén is két helyszinen találkozhattunk Amerika veteráncsodáival az UNIX-AMTS éves rendezvényén. A „D” pavilonban az AMTS standján és az „A” pavilonban az AmCars kiállításán. Mihálszky Tamás elnökkel beszélgettünk.
ACCH Hét csodás gépet válogattunk össze 1931 és 1999 közötti évekből átölelve a nagy konszerneket: Ford, GM, Chrysler… de hogy pontosítsunk: Marilyn T-Bird, Ford Model A, Buick Roadmaster, Chrysler Newport, Fastback Mustang, 3gen Camaro, Mercury Marquis Brougham.
AmCars standján 2025-ben is 200m2-en, 9 autót mutattunk be a közönségnek; 5 sportos és 4 mid illetve full size-ot. A maga nemében mind különleges volt. Sorban haladva: A convertible Cadillac DeVille babakék színével és 5 méter magas zászlórúdjával még John D’Agostino, híres California-i autóépítő tetszését is elnyerte. Mellette az opera ablakos, Cartier belsős Lincoln Continental terpeszkedett rejtett lámpáival. A midsize Buick Skylark hazahozatalának története egy Egyesült Államokbeli rendőrségi udvarról indul. Árverés útján vásárolta a leendőbeli Magyar tulaj, de a kocsi csak nem érkezett meg! Aggódás, telofonálás, emil-ek tömkelege után kiderül, hogy Hollandiában pihen, ugyanis ott derült ki, hogy eredetileg egy drog dílertől foglalták le a USA rendőrei és míg teljes bizonysággal meg nem állapították az autó „tisztaságát”, nem engedték tovább. Minderről persze csak a végén értesült az itthon váró új gazdi. A fekete Buick Electra story-ja is csoda. Nixon ex elnök ajándéka volt Ceausescu diktátornak. Kivégzése után pár év pihenővel árverésre bocsájtották és ’25-ben nálunk kötött ki. Fantasztikus élmény volt egy ilyen gépben ülni. A történetet nemcsak a hiteles források, de még barátunk, a Veterán Garázs Magazin fotósa is alátámasztotta, aki a romániai árverésen jelen volt, melyről képet is küldött nekünk!
SSR a sport-cabrio-muscle-pick-up is egyedülálló kreálmány. A Chevrolet agyszüleménye szinte minden értelmet felül ír: erős motor, nyitott tet, hátsókerék hajtás és mindezt egy kisteherautóba, megfűszerezve némi klasszikus, különálló kerékívekkel, step-side hátsóval és mosolygós hűtőráccsal. Corvette nélkül számunkra nincs élet, így egyik – némileg fel pimp-elt – ’77-es, harmadik generációs kedvencünk is helyet kapott. A Dodge erődemonstrációja a Viper, melyet annyira nem is gondolták komolyan, hogy az első generáció mentes minden vezetést elősegítő szerkezettől (szervo, ABS, ASR), de még teteje és ablak sem volt; mondván ez való az igazán kemény fiúknak. Aztán a sikerek és az igények miatt „finomodott” az autó, de nem az erejében. A V10-es szörnyeteg maradt és a fentiek miatt ez a leg kultikusabb. A Mopar részleg képviseletében egy Dart Swinger-t tettünk a sorba, melynek érdekessége a legutóbbi felújítás eredményeképpen kapott különleges zöld színe és európai export kivitele, Így szegény sosem látta az államokat és km/h-ás órája van. Neve: Swinger. A sportosabb oldal másik végén egy (nemcsak egy kereskedő által állított) limitált darabbal büszkélkedtünk. A Macho T/A a Pontiac Trans Am-ek egyik különleges kivitele, melyet egy márkaképviselet alakított át és adta vissza az anyacégnek. Minden darab számozott, melyből az egyetlen Európában lévő a 92. melyre nemcsak gazdája, hanem mi is büszkék vagyunk.

Két rendezvényünket is figyelmetekbe ajánlunk: az AmCars autóival május 11.-én talákozhattok az AEROPARK-ban. Mindenkit szeretettel várunk július 11.e és 13.a között Alsónémedibe is az Öreg tóhoz, ahol az ACCH találkozóját tartjuk. Kivételes esemény, a klub idén lett 30 éves.
Diósi Imre