Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Az életmentő "istennő" - Veterán Garázs Magazin

Az életmentő “istennő”

De Gaulle néhai francia elnök ellen több sikertele merényletet is megkíséreltek élete során. Az egyik legemlékezetesebb ilyen esemény kulcsszereplője volt az 1955-ben debütált gyönyörű áramvonalas Citroën DS, a la Déesse /franciául az istennő/volt.Nem csak külsejében de szerkezetében is egy sor hasznos újdonságot mutatott. Szervo rásegítős kormány és fékek, automata kuplung, biztonsági kormány, a teljesség igénye nélkül. A Citroën legnagyobb dobása mégis a hidro-pneumatikus felfüggesztés volt, mely automatikusan állította az autó magasságát, valamint kiegyenlítette a négy kerék talajhoz való viszonyát. Ez a rendszer segített a sofőrnek minden körülmény között biztosan uralni az autót. A Ds lett a francia elit autója. Bemutatója napján mintegy 120 ezer megrendelést vettek fel rá. A francia elnöki flotta is túlnyomórészt Ds-eket vonultatott fel.

1962 augusztusában a főleg algériai veteránokból álló OAS merényletet tervezett az elnök ellen. 1962 augusztus 22.-én az elnök és felesége mintegy 100 kilométeres sebességgel hajtott az Elysée palotából az Orly repülőtér felé. Az Avenue de la Liberationon 12 fegyveres várta, hogy megjelenjen az elnöki limuzin. Ahogy elhaladt szabályos golyózáport zúdítottak rá, megölve a két kisérő motoros rendőrt. A Citroënt is eltalálták több helyen, kilőve a kerekeit. A sofőr, hála a hidro-pneumatikus fefüggesztésnek és a szervo kormánynak, ki tudott gyorsulni ebben a reménytelen helyzetben is és teljes sebességgel tovább hajtott. Az elnök és felesége később sértetlenül szállt ki a kocsiból.

Ezt a történetet írta meg később Frederick Forsyth író a Sakál napja című regényében, melyet ugyanezen a címen meg is filmesítettek.

De Gaulle tudta hogy ez a különleges autó segített megmenteni az életét, így aztán mikor a Citroën később csődbe került és a Fiat jelentkezett vevőnek, kijárta, hogy az olasz gyár maximum 15%-os részesedést szerezhessen a francia autógyártás büszkeségében. A Michelin birtokában lévő Citroën 1975-bena rivális Peugeot-ot is magában foglaló PSA csoport tagja lett.

Related posts