Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

ALFA ROMEO GIULIA TUBOLARE ZAGATO TZ_TZ2

AR TZ 13
AR TZ 01
Alfa Romeo Giulia TZ2

 Az 50-es évek végén jártunk, amikor az Alfa Romeo vezetése elhatározta, hogy újra komolyabban beszáll a versenysportba. Felkérték a Ferrari egykori mérnökét,Carlo Chitit, hogy tervezzen egy olyan autót amivel a márka képviseltetheti magát a Gran Turismo versenyosztályban. Az elképzelés előzményei ismertek. Az Alfa Romeo a háború előtt sikereket sikerekre halmozott különböző versenyeken. Az új GT vérvonalát az 1955-ös 750 Competizioneig vezetik vissza. A rendkívül népszerű Alfa Romeo Giuliettát  folyamatosan fejlesztették és rendkívül sokféle változatban gyártották. Voltak olyan legendás prémium változatok is mint a Giulietta Spider és a Giulietta Sprint. A Sprintet gondolta újra Zagato, mikor az acél borítást alumíniumra cserélte és a formát teljesen legömbölyítette. A hátulját pedig a Cosa Tronca (rövid farok) elvei alapján építette meg. Az autó 1300 cm3-es, két porlasztós, 100 Lóerős  motorjával, 5 sebességes váltójával és 785 kilójával 200 km/ó sebességre volt képes. Ez volta Sprint Zagato, azaz a Giulietta SZ, amit először 1960-ban láthatott a nagyközönség.

A Giuliettát idővel a Giulia követte a gyártmány sorban. Ez volt az alapja az új fejlesztésnek, a Giulia TZ-nek ami már vérbeli versenyautónak épült.

A TZ, Tubolare Zagato a nagy szilárdságú nikkel-króm csőváz hálóra utal, melyre a Zagato által tervezett aerodinamikus aluminium karosszéria került. A gyönyörű formát megint csak a Cosa Tronca zárta, akárcsak az SZ típusnál. Így egy igen könnyű, mégis rendkívül szilárd kedvező légellenállású autótestet kaptak. A technika alapja az új Giulia TI volt. A versenygép részei különböző helyszíneken készültek, ezért létrehozták Udinében a Delta üzemet.Ide szállították az egységeket és itt szerelték össze a TZ széria darabjait. A Carlo Chiti nevével fémjelzett cég később átköltözött Milano külvárosába és Auto-Delta néven üzemelt tovább. Motorja 1570 cm3-es, 8 szelepes két Weber porlasztós volt, mely 5 sebességes váltón keresztül 113 LE -vel hajtotta a 655 kg-os kocsitestet , a 215 km/ó-s végsebesség felé. 1962-ben mutatták be a Torinói Autószalon közönségének.

  A kedvező fogadtatás láttán máris elindult a Giulia TZ 2-es projekt. Zagato még áramvonalasabb karosszériát tervezett ami Teljesen rásimult a vázra és még jobban simult az aszfalthoz. A hátsó ablak hármas osztását elhagyták. Az alumínium testet kicserélték üvegszálasra ,így nyertek jó pár kilót. A ferdén elhelyezett,1570 cm3-es soros motor kompresszióját 9,7:1- ről megnövelték 11,4-re és hengerenként két gyertyát alkalmaztak, két ikercsöves Weber 45 porlasztót és száraz olajteknős kenést kapott.A 15″-os felnit 13″-osra cserélték  Az autó súlya mindössze 620 kg-ra sikeredett, 35 kilóval lett könnyebb mint az TZ. .A csúcssebesség is jelentősen megnőtt, 245 km/ó-ra. 1965-ben mutatták be a Torinói Autószalonon.
A 117 darabos szériából 105 darab volt Giulia TZ és csak 12 darabot gyártottak a TZ 2-ből, kizárólag versenycélokra.

 

AR TZ 05

Az Alfa Romeo jelentős sikereket ért el a TZ1-TZ2 szériával.A TZ 2 kiválóan szerepelt közvetlenül bemutatása után Monzában, 1000 kilométeren a Bussinello-De Adamich kettőssel hetedik lett összesítésben és első a GT 1600-as osztályban. Ezután még abban az évben osztálygyőzelmek sorozata következett: Sebring 12 órás verseny, Targa Florio, Nürburgring 1000 km-es verseny,Melbourne 6 órás verseny, Giro d’Italia és Citerium des Cevennes. Majd a következő évben folytatódtak az osztálygyőzelmek: Monza, Sebring, és Nürburgring.

Diósi Imre

forrás: supercars.net , fcaheritage.com

és köszönet az ALFÁRIUM-nak a segítségért