Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Lancia 2000 Berlina

 

DSC 9071 resize

Nagy Gábor elsősorban a régi motorkerékpárokért rajong, de van nála esélye a hasonlóan koros autóknak is, feltéve, ha olasz mester tervezte őket. Gyűjteményéből egy 1974-es évjáratú Lancia Berlinát vett elő a kedvünkért, amely a rajongók szemében egyike az utolsó „igazi” Lanciáknak, lévén konstrukciója a Fiat hatalomátvétele előtt született, Gábor azonban nem ezért, hanem remek állapota miatt vásárolta meg a tágas négykerekűt.

DSC 9237 resize

Az olasz családi szedán nemcsak messziről, de közelebbről szemrevételezve is meggyőző képet mutat, előző gazdái bizonyosan óvták és vigyáztak rá, más magyarázat nincs a kondíciójára.

DSC 9145 resize

– A kilométerszámlálója öt számot képes megjeleníteni, vagyis kilencvenkilencezerig kalibrálták, ebben a Berlinában pedig negyvenötezer az állás. Ez jelentheti azt is, hogy száznegyvenötezer kilométer van mögötte, de a negyvenötezer sem kizárt, a kocsi állapota ugyanis kiváló – kezdte a négyajtós szedán bemutatását a tulajdonos.

DSC 9064 resize

A jármű egyáltalán nem szerepelt Gábor kívánságlistáján, azonban állapota felkeltette az érdeklődését.

– A kocsi egy ismerősömé volt, aki három régi motort adott érte. Az előző tulajdonos még Olaszországban vásárolta, kimondottan gyűjtői célból, de aztán valamiért mégis kiszeretett belőle – mondta el Gábor, akitől megtudtam, hogy elsőre neki is nehéz volt megszokni a Lancia megjelenését.

– A hetvenes évek elejének hangulatát hozza, vagyis letisztult, szögletes a karosszéria, éppen ezért nem is túl érdekes. Elől szerencsére van némi kerekítés, gömbölyűség, de ezzel véget is ér a formai játék. Ez a példány azonban az állapotával kitűnik a társai közül, rozsdamentes, törésmentes, a fényezése is eredeti – mondta el a tulajdonos, majd folytatta.

– Amikor megvásároltam a kocsit, hazavittem és otthon kivettem a dugókat a küszöbből, hogy meggyőződje az állapotukról, arra pedig felkészültem, hogy rozsdát találok. Nos, a küszöb belsejében egyöntetű, fekete bevonatot találtam, vagyis a karosszériát láthatóan megmerítették valamilyen konzerválóanyagban. Az első féktárcsánál sem találtam rozsdát az agynál, még eredeti fékbetétek voltak a kocsin, szóval úgy gondolom, kár lett volna kihagyni a vásárt, ez egy ritka jó állapotban fennmaradt Berlina – foglalta össze kedvező tapasztalatait a Lancia gazdája.

DSC 9095 resize

Az autót állapotán túlmenően műszaki megoldásai is figyelemreméltóvá tették Gábor szemében, aki autószerelőként és érdeklődő szakemberként egyaránt díjazta az olasz mérnökök szakértelmét.

– Elöljáróban el kell mondanom, hogy nem rajongok a boxermotorokért, ezeket ugyanis nem olyannak ismertem meg – például a bogárhátú Volkswagenben -, mint amelyek kiegyensúlyozottan járnak. Amikor először néztem be a Lancia motorterébe, csalódással vettem tudomásul, hogy ebben is boxermotor van, amikor azonban beindult a hajtómű, azonnal meggyőzött. Tudni kell, hogy a tankönyvek szerint az ilyen motorok az egymással ellentétes irányban mozgó tömegek és erők miatt tökéletesen kiegyensúlyozottak és rezzenéstelenek lehetnek. Nos, a Lanciánál a tervezők el is érték a tankönyvi állapotot, ha a lecsukott motorház mellett állunk, a kocsi soros négyhengeres, de akár hathengeres autókat megszégyenítő módon jár, a karosszéria, a kipufogórendszer pedig mentes minden vibrációtól – mondta el az elégedett tulajdonos, akit az autóval kapcsolatos további terveiről is kérdeztem.

– Eredetileg az OT-minősítés volt a célom, azonban az autó hiába van a „nem kell semmihez hozzányúlni” állapotban, a futómű, a bölcső és egyéb alkatrészek homokszórását, festését nem úsztam volna meg a muzeális vizsga előtt, így inkább a normál forgalomba helyezést választom. Az autó a regisztrációs díj befizetésével jogosulttá válik majd a rendszámra és így fogom használni – tudtam meg Gábortól, aki az autó teljesítményével is elégedett

DSC 9073 resize
DSC 9332 resize

– A kétliteres motor egyetlen kéttorkú Dell’Orto karburátorral is képes a száztizenöt lóerős teljesítményre, a boxermotor ráadásul folyadékhűtésű, a karburátor pedig előfűtött, a vízkör tartja üzemi hőmérsékleten. A hűtőfolyadékot termosztát tartja a megfelelő hőmérsékleti tartományban, a rendszer pedig tökéletesen teszi a dolgát. Az autó képes a százhatvan kilométeres óránkénti sebességre is, a sok jó tulajdonsága miatt pedig már nagyon megszerettem. Még a formájával is megbarátkoztam az eltelt időben, pedig azzal kezdetben nem voltam kibékülve, de már tetszik, lényegében a nyolcvanas évek nagyon szögletes világát előlegezte meg, és a későbbi autókhoz képest még nagyon tetszetős nekem. A menetkomfort talán a Lancia legszerethetőbb tulajdonsága, egy kicsit az amerikai autókat idézi. Kanyarban billegős, ellenben egyenes úton nagyon kényelmesen fut, a kátyúkat pedig szinte észrevétlenné teszi – közölte végezetül Nagy Gábor.

 

DSC 9218 resize
DSC 9256 resize
DSC 9257 resize
DSC 9320 resize

A Fiat hatalomátvétele előtt, már 1969-ben előállt a Lancia egy méretes családi autóval, a Tipo 820 néven is ismert 2000 modellel, amelynek négyajtós szedánváltozatát Berlina néven forgalmazták.

A gépkocsi a gyártásból akkoriban kivezetett Flavia utódának számított, tervezője, Piero Castagnero lényegében annak utascellájához illesztett új, szögletes megjelenésű első- és hátsórészt, így készült el az utód. A szögletesebbé alakuló formavilág nemcsak a megjelenést tette modernebbé, de a motorteret és a csomagteret is tágasabbá varázsolta.

A Fiat vezetése az autó alkalmazása során felhasznált drága anyagok – bőr, fa, plüss –, valamint a beépített, vagy rendelhető extrák miatt eleinte nem támogatta a 2000 modell gyártását, végül 1971-ben mégis zöld utat kaphatott, bár addigra formavilága és technikája kissé elavult. Ennek a körülménynek, a visszafogott reklámkampánynak és a magas árnak köszönhetően tizenötezernél is kevesebbet készítettek e szedánból.

A Flavia kétliteres, benzinüzemű boxermotorja tovább élt a 2000 modellben, lényegében csak annak üzemanyag-ellátását modernizálták, így elérhetővé vált a 115 lóerős teljesítmény, a modern Bosch befecskendezővel pedig 126 lóerőre lett képes ugyanez a blokk. A felfüggesztések továbbra is függetlenek maradtak, hátul megőrizte uralmát a laprugó, a komoly teljesítményhez pedig természetesen rásegítővel működtetett négy tárcsafék járt. Az utolsó példányok 1974-ben készültek el, a Gamma néven forgalmazott utódmodell már jóval szerényebb minőségű gépkocsi lett.

 

 

DSC 9349 resize

Lancia 2000 Berlina

Jelleg: négyajtós családi szedán

Elrendezés: orrmotor, elsőkerék-meghajtás

Gyártási időszak: 1971-1974

Darabszám: 14319 darab

Motor: négyhengeres benzinüzemű boxermotor, 1991 cm³

Teljesítmény karburátorral / befecskendezővel: 115 / 126 LE

Váltó: ötsebességes kéziváltó

Hosszúság: 4620 mm

Tengelytáv: 2650 mm

Szélesség: 1610 mm

Magasság: 1460 mm

Saját tömeg: 1235 kg

Végsebesség: 175 km/h